Fashion Revolution Day , 24 April 2014, #INSIDEOUT, part #1 bg only

by - 23:27



Реших да напиша тази публикация съвсем спонтанно, но за мен тя е най-важната, която съм писала до сега. За мен модата и дизайна са най-голямата ми мечта, която преследвам непрекъснато и с всеки изминал ден се доближавам до реализирането й. Вълнува ме всичко свързано с модата, и по принцип идеята за блога ми беше свързана с това, но реших, че за момента все още не съм подготвена да водя моден блог. 
Като за начало ще ви разкажа съвсем на кратко, защо модния дизайн ме влече толкова много и какво правя аз в случая за да постигна мечтата си. Родителите ми са художници и явно това се е предало и на мен по някакъв начин. Още като малка обичах да рисувам човешки фигури и дрехи. С времето родителите ми започнаха да ме тласкат към рисуването, но аз реших да се занимавам с нещо по-различно и започнах да уча Геология. И сега продължавам да се занимавам с това, предстои ми докторантура и т.н., но да не се отклонявам от модната тема. При мен нещата винаги се случват внезапно, така се получи и с шиенето и дизайна. Миналата година по това време започнах отново да си рисувам любимите модели и много ми се прииска поне един от тях да бъде пресъздаден. Купих си шевна машина, изчетох огромно количество сайтове и книги и какво ли още не и започнах да шия...научих се сама, самоука съм и си го признавам. Нямаше кой да ме научи на това. Започнах да си правя сама кройките, да си чертая така, както ми идва от вътре. Успях да ушия няколко неща, но нито едно от тях не беше по моделите ми :) Нормално, все още се учех и умирах от яд, когато нещо не ми се получи. Но все пак някои от нещата започнах да ги обличам и предизвиках интерес сред приятелите миж:) От скоро съм запалена и по идеята за рециклиране на стари дрехи - нещо, което много ми допада, защото дава много свобода на въображението, а и не са необходими кой знае какви финансови възможности, за да си направи човек нещо ново и уникално. На кратко това е за мен и моята мечта, хоби или както искате го наречете. Надявам се един ден нещата, които правя да излязат извън границите на моя дом :)
Замисляли ли сте се някога, когато пазарувате дрехи в някой готин магазин, кой точно е направил дрешката, която сте грабнали от закачалката? Това се отнася не само до масовите магазини, а и за по-високия клас марки, модни къщи и дизайнери. Аз лично до скоро изобщо не се интересувах от това, дори не съм се и замисляла кой и как е изработил облеклото ми. Всички сме гледали филми, в които малки китайчета са експлоатирани във текстилни фабрики и какви ужасни условия на труд има на такива места, но всичко това минава и се забравя във времето. А замисляли ли сте се някога колко много дизайнери стоят зад колекциите на известните имена в модата? Замисляли ли сте се през каква дълга верига преминава всяка една дреха, която достига до нас - фабрика, доставка, персонал в магазините и т.н... Дааа, и аз не бях се замисляла за всичко това. И по тази причина за мен беше особено интересно да прочета за едно събитие, което ще се проведе на 24 април  тази година - Fashion Revolution Day. За събитието първо прочетох във Facebook, в страницата на българските организатори - https://www.facebook.com/fashionrevolutionbulgaria?fref=ts. Започнах да търся повече информация в Интернет, защото наистина бях впечатлена от идеята за модната революция. По принцип, тук в България, според мен етиката в модата се спазва и модния ни бранш не страда толкова много от този проблем, но в големите страни, където модата е нещо много повече от "just clothes", този проблем е огромен. 

Сега ще ви разкажа малко по-подробно за идеята на събитието и мисията, която то следва.

Защо е избрана датата 24 април? Тази дата е белязана от един много трагичен инцидент - на 24.04.2013г. в град Дака, Бангладеш, фабриката "Rana Plaza" се срутва и загиват 1133 човека - жени, мъже и деца (!!!), има много ранени. Този ден е възпоменателен за жертвите от "Рана Плаза", но е и ден, в който да се изкажат на глас всички проблеми, които съществуват в модната индустрия. Този ден също така ще бъде и ден, в който да се отпразнува положителната посока, която модната индустрия е поела в развитието си и силата, която модата има за да промени нещата към по-добро.

Снимка: Интернет

Каква е идеята? Идеята е да се постигне по-добра среда, по-голяма прозрачност, по-добра оценка на хората, които работят в тази сфера, по-добра оценка на креативността им, да се свържат хора от модната верига, които по принцип никога не биха се свързали, както и да се разбере истинската цена на модата. Всеки, който се интересува от това кой е направил дрехите му, който е любопитен, който иска нещо да се промени и има ясен мироглед относно модната етика, може да се включи и да окаже подкрепа чрез участието си.


Как да участваме? Тази година събитието е под надслов "Кой направи твоите дрехи ?" (Who made your clothes?). Всеки, който иска да бъде част от Fashion Revolution Day трябва да облече дреха по свой избор на обратно, така че да се вижда етикета й, да си направи снимка и да я публикува с хаштаг #insideout в социалните мрежи (Инстаграм, Туйтър, Фейсбук). По този начин всеки, който се включи показва желанието си за по-голяма свързаност и откритост на веригата, по която една дреха достига до нас.


Урсула де Кастро казва: "С един прост жест, # InsideOut, искаме да попитаме: "Кой направи твоите дрехи?", като това действие ще насърчи хората да си представят "нишката" на дрехата, от шивача, който я е ушил и по целия път надолу до земеделския производител, който е отгледал памукът, от който е направен".

Защо аз ще участвам? Аз ще се включа в събитието с голямо удоволствие. Много съм щастлива, когато се случват такива революционни неща, когато се излиза от рамките, наложени с годините. Когато се разчупват ледовете всеки един от нас може да разгърне потенциала си още повече, може да бъде това, което иска и да прави това, което иска...и най-вече ще може да покаже таланта си на света - нещо, което е мечта за редица страхотни дизайнери, които седят в сянката на Имената... за мен това е най-голямото постижение, което това събитие би могло да достигне. Много се надявам и малко се съмнявам,че това ще стане, но ще видим колко силни можем да сме и дали ще успеем да се преборим с това "талантозатъмнение".  Другото нещо, което ме подтикна да се включа е голямата трагедия, случила се през 2013 година в Бангладеш. След като тя се случи целия свят се замисли "какво за Бога става в модната индустрия?!". Етичните проблеми се оказаха учудващо много и решението им явно е голям проблем, да не говорим, че не е от вчера и всички знаят за тях, но никой не говореше за това, или поне не толкова гръмко. За мен до скоро това не значеше нищо, но след като и аз започнах да се занимавам с това, след като видях колко труд се влага във всяко едно парче плат, за да стане нещо красиво и уникално, нямаше как да не се включа в събитието. Изпитах голямо желание да споделя това с вас, тъй като по принцип съм активен човек, който се вълнува за нещата, които се случват около мен. Вярвам, че всеки може да промени нещо, но не сам! Никога няма да постигнем нещо сами! Зад всяко красиво нещо на този свят седят поне 2-ма души, същото е положението и при модната индустрия, като тук не е важен само процеса - важни са хората въвлечени  в този процес, за да бъде оценен труда им, креативността им и таланта им, да бъдат предпазени от злополуки, лоши условия на труд и невиждана експлоатация, неща които остават скрити за нас.



Тук може да видите въвеждащия клип за Fashion Revolution Day в USA:



Fashion Revolution Day social media:



Официална страницаhttp://fashionrevolution.org/


Fashion Revolution Bulgaria









Тъй като имам още много да ви разказвам за това събитие, имам много снимки и други материали, мисля, че е най-добре да разделя публикацията на две части, така че това ще е  #1.  Следващата част ще бъде публикувана до края на седмицата, като в нея ще има повече информация относно това, как събитието ще се отбележи в България, за неговия организатор, както и снимков материал. Надявам се да ви е било интересно, включете се и вие, разгледайте сайта, напишете публикация и разпространете новината - Fashion Revolution Day идва! :)







Love you, 

XOXO







You May Also Like

2 коментара

  1. Много интересно! И много логичен въпрос. Често и аз съм се питала "Who made my clothes?". Майка ми е нещо като теб и съм израснала сред конците и иглите. Тя толкова много се учудва, когато види евтина дреха, защото знае всъщност, колко бавно се създава тя и какъв труд е...

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Точно за това е важно да се знае какво, как и кой сътворява тези неща, така както всички искаме да знаем с какво се храним например...Очаквай и втората част на публикацията, която се пише в момента, мисля че и тя ще те заинтригува :) И благодаря за коментара ти.

      Изтриване

Zori D.. Предоставено от Blogger.

♥ Follow me on Instagram @beautybyzori ♥

♥ Follow me on Instagram @irisshadesbb ♥